Mainostaminen Facebookissa

On olemassa kaksi eri tapaa mainostaa Facebookissa:

  1. Markkinointi suoraan Facebook -sivun tai julkaisun kautta (klikkaamalla ”mainosta julkaisua” tai ”Markkinoi”).
  2. Mainoskampanjan luominen Facebookin mainoskeskuksessa.

Ensimmäinen kohta onkin varmaan tuttu monille, jotka ovat jo mainontaa Facebookissa aloitelleet. Ja miksipä ei, se on helppo ja nopea mainostustapa, johon myös Facebook kannustaa välillä varsin aggressiivisestikin. Mutta, käyttämällä mainoskeskusta, voi tehdä kampanjoita ja valita useammasta erilaisesta tavoitteesta, ja saada parempia tuloksia tarkemmalla kohdennuksella.

Kuvassa "Neidonommel" -Facebook sivu, jossa näkyy pari julkaisua.
Mainonta suoraan Facebook -sivun kautta onnistuu ”Markkinoi” -painikkeen tai ”Mainosta julkaisua” -painikkeen kautta.

Mikä on Business Manager?

Facebook Business Manager sekoitetaan usein mainoskeskukseen, eikä se ole sinänsä ihmekään, molempia kun kuitenkin käytetään samaan asiaan. Business Manager on lähinnä markkinointitoimistojen, freelancereiden ynnämuiden Facebook mainontaa useille tekevien työkalu. Business Manager tilin kautta pystyy suoraan pyytämään käyttöoikeuksia tileihin sekä liittämään työntekijöitä BM -tiliin ja antaa sen kautta oikeuksia muihin tileihin. Business Managerilla pystyy siis hallinnoimaan useampaa mainostiliä suojatummin ja helpommin.

Mainoskeskuksen hyödyt

Facebookin mainoskeskus on erillinen sivu, joka aukeaa oikean reunan nuolivalikosta valitsemalla ”hallitse mainoksia” (kun mainostili on luotu). Mainoskeskuksessa on useita eri vaihtoehtoja mainoskampanjoihin, kun taas ”boostaamalla” voi lähinnä vain kasvattaa kyseisen postauksen näyttö- ja tykkäysmääriä. Kampanjatyyppejä mainoskeskuksessa on mm. brändin tunnettuvuus, liikenne ja konversiot. Mainoskeskuksen kautta on myös helppo hallinnoida ja tarkkailla kampanjoita, ja tehdä niistä raportteja. Myös ”häiriövapaa” työskentely onnistuu, sillä mainoskeskus ei anna ilmoituksia henkilökohtaisen tilin tapahtumista.

Kuva Facebookin mainoskeskuksesta
Facebook mainoskeskus

Kampanjat mainoskeskuksessa

Kampanjat rakentuvat seuraavalla tavalla:

  1. Kampanja, jossa valitaan tavoite.
  2. Mainosjoukko, jossa valitaan kohderyhmä, aikataulu ja budjetti.
  3. Mainos, jossa luodaan yksi tai useampi mainos.

Näinollen kampanja voi rakentua esimerkiksi seuraavalla tavalla:

  1. Kenkäkaupan kevätkampanja, tavoitteena saada liikennettä verkkosivuille
    1. Naisten kengät mainosjoukko, kohdennettu 20-40 vuotiaille naisille Suomessa. Budjetti 3 euroa päivä seuraavan kuukauden ajan.
      1. Karusellimainos, jossa esitellään erilaisia naistenkenkiä.
      2. Video kevään uutuuksista.
    2. Miesten kengät mainosjoukko, kohdennettu 20-40 vuotiaille miehille Suomessa. Budjetti 3 euroa päivä seuraavan kuukauden ajan.
      1. Kuva uusista miestenkengistä.
      2. Video kevään uutuksista.

Kampanjoiden avulla on siis helppo mainostaa useille eri kohderyhmille useilla erilaisilla mainoksilla samaan aikaan. Myös kampanjoita voi pyöriä useita erilaisia yhtäaikaa, liikenteen lisäksi yhden kampanjan tavoite voi olla esimerkiksi brändin tunnettavuuden lisääminen tai mikä tahansa muu tavoite.

Luo kampanja -näkymä Facebook mainoskeskuksessa
”Luo kampanja” -näkymä

Facebook Pikseli

Pikseli on lyhyt pätkä koodia, joka asennetaan verkkosivuille. (Jos olet miettinyt, mitä verkkosivuilla hyväksymäsi ”evästeet” ovat, niin mm. Facebook pikseli on eväste.) Asentamalla Facebook pikselin verkkosivuille, voi mainonnan kohdennusta ja konversioiden seurantaa parantaa entisestään. Pikselin avulla voi mm:

  • mainostaa verkkosivuillasi jo käyneille,
  • tehdä kävijöiden pohjalta samankaltaisia kohderyhmiä,
  • asettaa konversiotavoitteen,
  • seurata toteutuneita konversioita, eli kuinka moni mainostasi klikannut todella osti jotakin tai otti yhteyttä yritykseesi,
  • seurata käyttäjien toimintoja Analytics -osiossa.

Pikselin asennus vaatii jonkinverran osaamista verkkosivujen taustahallinnassa. Tarvittaessa ohjeet pikselin asennukseen voi lähettää suoraan verkkosivujesi kehittäjälle Facebookin kautta.

Raportointi ja kohderyhmätiedot

Facebook mainonnassa, ja oikeastaan kaikessa mainonnassa, on tärkeää seurata kampanjoiden toimivuutta. Muuten rahan laittaminen mainontaan on vähän kuin ostaisi sikaa säkissä, tai pahimmillan kuin heittäisi rahaa kaivoon.

Mainoskeskuksen kautta voi tehdä erilaisia raportteja kampanjoista. Raportit voi ladata useassa eri muodossa, joten raporttien siirto vaikkapa Exceliin onnistuu näppärästi. Mainoskeskuksessa voi myös ajastaa haluamasi raportit. Näin säästyy aikaa, kun joka kuukausi ei tarvitse olla luomassa uusia raportteja.

Kohderyhmätiedot liittyy oikeastaan mainonnan suunnitteluun, joten siinä mielessä käyn ne nyt vähän hassusti tekstin lopussa.Kohderyhmätiedoissa saat nimensä mukaisesti tietoa kohderyhmistäsi. Voit selvittää esimerkiksi: Kuinka monet Facebookissa ovat kiinnostuneita kissoista? Minkä ikäisiä he ovat? Mistä Facebook -sivuista he tykkäävät? Näin voit arvioida yrityksesi kohderyhmän kokoa Facebookissa ja saada muuta arvokasta tietoa tuosta ryhmästä.

Facebooki mainoskeskuksen "Luo kohderyhmä" -näkymä.
Kohderyhmän luominen Facebookissa

Yhteenveto

Mainonnan aloittaminen Facebookissa on helppoa laittamalla hieman mainosrahaa jo julkaistuihin postauksiin, mutta paremman hyödyn saa irti tekemällä mainoskampanjoita mainoskeskuksen kautta. Etenkin markkinointiyritysten on hyödyllistä ottaa lisäksi käyttöön Business Manager. Mainoskeskuksen kautta saa myös arvokasta tietoa kohderyhmätietojen avulla, sekä asentamalla Facebook pikselin verkkosivuille. Mainoskeskuksesta pystyy myös tekemään ja ajastamaan raportteja.

Seuraavassa Facebook -aiheisessa tekstissä kerron lisää Facebookin mainoskeskuksesta. Vastaan ainakin seuraaviin kysymyksiin: Miten luon mainostilin? Miten kampanja tehdään käytännössä?

Next PostRead more articles
×

Cart